Pathology
Images
Fetopatologie a vývojová patologie embrya a plodu
Marta Ježová, Josef Feit et al.
×
+ Úvod
+ Jak používat tento atlas
+ Podmínky používání atlasu
+ Co je třeba k užívání tohoto atlasu
+ Technické informace o přípravě atlasu
+ Hardware
+ Software
+ Návod k používání a ovládání atlasu
+ Pohyb mezi stránkami atlasu
+ Ovládání obrázků
+ Virtuální mikroskop
+ Virtuální mikroskop, nové rozhraní
+ Uživatelské rozhraní virtuálního mikroskopu
+ Posuvníky
+ Pohyb obrazem
+ Náhledové okno
+ Tlačítka v horní části okna
+ Aktivace šipek
+ Popis obrazu
+ Přepínání jazyka
+ Nastavení, kontextové menu
+ Rozhraní mikroskopu pro učitele
+ Rozhraní mikroskopu pro autory obrazů
+ Přidávání šipek k obrazu
+ Popis obrazu
+ Obrázková loga
+ Problémy
+ Netscape
+ Microsoft Internet Explorer
+ Demonstrace některých obrazů
+ Některé Internetové zdroje týkající se dermatopatologie a patologie
+ Podpora atlasu
+ Podpora atlasu
+ Pokus o získání podpory v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 2009
+ Atlas fetální patologie
+ Poruchy vývoje
+ Fyziologický vývoj zárodku a plodu, růst a změny zevního tvaru
+ Poruchy vývoje a vrozené vývojové vady
+ Základní pojmy
+ Etiologie vrozených vývojových vad (VVV)
+ Faktory zevního prostředí
+ Rubeola
+ Cytomegalovirus
+ Syfilis
+ Toxoplazmóza
+ Diabetes mellitus (DM) a těhotenství
+ Diabetická embryopatie
+ Diabetická fetopatie
+ Genetické faktory
+ Chromozomální aberace
+ Downův syndrom
+ Klinefelterův syndrom
+ Turnerův syndrom
+ Patauův syndrom
+ Edwardsův syndrom
+ Triploidie
+ Geneticky podmíněná onemocnění způsobená mutací jednoho genu (Mendeliánská onemocnění)
+ Tuberózní skleróza
+ Komplexní malformace s mnohočetnými vrozenými vývojovými vadami (mimo chromozomální aberace)
+ Sirenomelie
+ Fetální hydrops
+ Imunitní hydrops (erytroblastosis fetalis, hemolytická nemoc novorozence)
+ Neimunitní hydrops
+ Hygroma colli cysticum
+ Pierre Robinova sekvence
+ Syndrom kaudální regrese (sakrální ageneze)
+ VACTERL asociace
+ Patologie vícečetného těhotenství: dvojčata
+ Komplikace monochoriální biamniální gravidity
+ Chronická fetofetální transfuze (twin transfusion syndrom)
+ Akutní fetofetální transfuze
+ Komplikace monochoriální monoamniální gravidity
+ VVV u vícečetné gravidity
+ Chorangiopagus parasiticus (acardius)
+ Trojčata
+ Monstra
+ Podvojné zrůdy, monstra duplicia
+ Gemini monochoriati inequales
+ Duplicitas symmetros
+ Asymetrické podvojné zrůdy
+ Monstra simplicia
+ Poruchy vývoje jednotlivých orgánových systémů
+ Vývojové vady centrálního nervového systému
+ Vrozené vývojové vady míchy
+ Spina bifida
+ Rhachischisis posterior (myeloschíza)
+ Vrozené vývojové vady mozku
+ Anencefalie
+ Iniencefalie
+ Encefalokéla
+ Arnold-Chiariho malformace
+ Poruchy utváření struktur odvozených z mediobazálního prosencephala
+ Poruchy migrace
+ Destruktivní vady fetálního mozku (disrupce)
+ Porencefalie
+ Hydranencephalie
+ Hydrocefalus
+ Dandy-Walkerova malformace
+ Intrakraniální nenádorové cysty
+ Arachnoidální cysta
+ Neuroepitelová cysta
+ Vývojové vady respiračního traktu
+ Kongenitální cystická adenomatoidní malformace (CCAM)
+ Lobární sekvestrace
+ Kongenitální lobární emfyzém
+ Hypoplázie plic
+ Hyperplázie plic
+ Vrozené pulmonální lymfangiektázie
+ Bránice a vývojové vady
+ Vrozené vývojové vady ledvin a vývodných cest močových
+ Ageneze ledvin
+ Variace tvaru a pozice ledvin
+ Cystické vady ledvin
+ Polycystické ledviny infantilního typu
+ Dysplázie ledvin
+ Polycystické ledviny adultního typu
+ Polycystické ledviny adultního typu u plodu a v raném dětském věku
+ Obstrukce dolních močových cest
+ Chlopeň zadní urethry
+ Kongenitální tubulární dysgeneze ledvin (RTD)
+ Anomálie močového měchýře
+ Hypospadie uretry
+ Vrozené vývojové vady pohlavního ústrojí a poruchy somatosexuálního vývoje
+ Somatosexuální poruchy
+ Somatosexuální poruchy při normálním karyotypu
+ Pseudohermafroditismus masculinus
+ Syndrom necitlivosti na androgeny, syndrom testikulární feminizace, XY ženy
+ Pseudohermafroditismus femininus
+ Kongenitální adrenální hyperplazie
+ Somatosexuální poruchy s patologickým karyotypem
+ Vrozené vývojové vady ženského pohlavního ústrojí
+ Vrozené vývojové vady vnitřního genitálu
+ Vrozené vývojové vady asociované s VVV močového ústrojí
+ Vrozené vývojové vady vulvy
+ Vrozené vývojové vady mužského pohlavního ústrojí
+ Kryptorchismus
+ Vrozené vývojové vady penisu a skrota
+ Smith-Lemli-Opitz syndrom (SLOS)
+ Vrozené nádory
+ Sakrokokcygeální teratom
+ Vrozený srdeční rhabdomyom
+ Vrozené vývojové vady srdeční
+ Vady srdečního septa
+ Defekty septa síní
+ Defekty septa komor
+ Defekty AV septa
+ Anomálie odstupu velkých tepen
+ Transpozice velkých arterií
+ Arteriální trunkus
+ Dvojvýtoková pravá komora
+ Vady srdečních chlopní a cévní stenózy
+ Stenóza a atrezie trikuspidální chlopně
+ Stenóza a atrezie mitrální chlopně, syndrom hypoplastického levého srdce
+ Stenóza plicnice
+ Atrezie plicnice bez defektu komorového septa
+ Fallotova tetralogie
+ Stenóza aorty
+ Vady aortálního oblouku
+ Otevřená arteriální dučej
+ Koarktace aorty
+ Interupce aortálního oblouku
+ Pravostranný aortální oblouk
+ Anomálie žilního návratu
+ Anomálie polohy srdce
+ Di Georgův syndrom
+ Vývojové vady gastrointestinálního traktu
+ Dutina ústní a patro
+ Rozštěp rtu a patra
+ Vrozené vady jícnu
+ Atrézie
+ Vrozené stenózy jícnu
+ Vrozené vývojové vady žaludku
+ Vrozené vývojové vady střeva
+ Atrézie
+ Malrotace střeva
+ Zbytky omfalomesenterického duktu
+ Anorektální malformace
+ Duplikatury
+ Defekty břišní stěny
+ Omfalokéla
+ Gastroschíza
+ Limb-body wall komplex
+ Cantrellova pentalogie
+ Vrozené malformace skeletu
+ Poruchy růstu dlouhých kostí a obratlů
+ Tanatoformní dysplázie
+ Diastrofická dysplázie
+ Abnormality hustoty kostní tkáně diafýz a tvaru metafýz
+ Osteogenesis imperfecta
+ Malformace končetin
+ Terminální transverzální defekty končetin
+ Anomálie radiálního paprsku končetiny
+ Anomálie prstů
+ Pes equinovarus congenitus
+ Malformace končetin způsobené amniálními pruhy
+ Infekce placenty a plodových obalů
+ Ascendentní infekce
+ Akutní chorionamnionitida
+ Hematogenní infekce
+ Adnátní listerióza
+ Patologie plodových obalů
+ Syndrom amniálních pruhů
+ Zabarvení plodových obalů mekoniem
+ Kandidová infekce
+ Patologie placenty
+ Normální placenta
+ Extrauterinní gravidita
+ Gestační trofoblastická nemoc
+ Mola hydatidosa
+ Kompletní mola
+ Parciální mola
+ Invazivní mola (mola proliferans, mola destruens)
+ Choriokarcinom
+ Placental site trofoblastový tumor
+ Placenta při nejčastějších chromozomálních aberacích
+ Hydrops placenty
+ Patologie pupečníku
+ Anomálie délky
+ Krátký pupečník
+ Dlouhý pupečník
+ Anomálie úponu
+ Patologie spiralizace
+ Anomálie cév
+ Poruchy krevního průtoku pupečníkem
+ Trombóza cév pupečníku
+ Záněty pupečníku
+ Akutní funisitida
+ Subakutní nekrotizující funisitida
+ Vzácné léze pupečníku
Pokus o získání podpory v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 2009

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost je víceletým tematickým programem v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT), v jehož rámci je možné v programovacím období 2007 – 2013 čerpat finanční prostředky z Evropského sociálního fondu (ESF), jednoho ze strukturálních fondů Evropské unie (EU).

Vzhledem k náročnosti tvorby i udržování těchto atlasů (snímání obrazů, příprava, údržba, vystavení na Internetu) jsme se pokusili získat podporu pro rozšíření atlasu pro studenty na všeobecně dostupný doplněk učebnic patologie pro pregraduální bakalářské, magisterské i postgraduální studium patologie. Atlasy jako takové totiž nejsou žádným soustavným způsobem podporovány.

Cílem bylo (a je) nejen rozšířit atlas a uzpůsobit ho uživatelům podle typu vzdělávání, ale také doplnit atlas o relevantní klinické informace (které by byly využitelné v průběhu celého studia).

Naše žádost o podporu byla (ještě před vlastním posuzováním žádosti) vyřazena z procesu posuzování s kuriózním odůvodněním: výsledku práce by mohli používat také studenti pražských vysokých škol.

Toto zdůvodnění pochází z konce roku 2009, kdy na ministerstvu školství je ministryně PhDr. Miroslava Kopicová (navržena za ODS). Předseda vlády je v té době Jan Fischer.

Tato ministryně byla jmenována vzdor tomu, že se dlouhodobě kritizuje nízká úspěšnost ČR při využívání dotací EU. Ona sama se dle životopisu na stránkách MŠMT v tématice dotací EU dlouhodobě pohybuje:

  • od roku 2009: ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
  • od roku 2007: 1. místopředsedkyně Rady pro výzkum a vývoj
  • 2007 – 2009: ředitelka Národního vzdělávacího fondu
  • 2007: generální sekretářka, MMR (strukturální fondy EU pro oblast sociální soudržnosti a operační programy ESF)
  • 2006 – 2007: ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
  • 1994 – 2006: ředitelka Národního vzdělávacího fondu
  • 1992 – 1994: ředitelka Asociace pro trh práce a sociální politiku
  • 1989 – 1992: koordinátorka zahraniční pomoci v oblasti zaměstnávání a školení pracovních sil, MPSV
  • 1986 – 1989: Státní komise pro vědu a technický rozvoj, oddělění pro talentovanou mládež a lidské zdroje
  • 1978 – 1986: výzkumná asistentka, Federální ministerstvo práce a sociálních věcí

Podle příslušné stránky ministerstva se OP zaměřuje na: „oblast rozvoje lidských zdrojů prostřednictvím vzdělávání ve všech jeho rozmanitých formách s důrazem na komplexní systém celoživotního učení, utváření vhodného prostředí pro výzkumné, vývojové a inovační aktivity a stimulace spolupráce participujících subjektů.“

V rozporu s tím je odmítnut návrh na vytvoření veřejně dostupné na Internetu vystavené učebnice, protože:

„Cílové skupiny nejsou v souladu se stanovenými cílovými skupinami v rámci dané výzvy: V cílových skupinách se vyskytují studenti lékařských fakult z celé ČR, není tedy vyloučena podpora studentů v regionu hl. města Prahy, což je v rozporu s podmínkami stanovenými Výzvou.“

Formulace podmínek a jejich interpretace je v rukou příslušného ministerstva (nejedná se tedy o žádný diktát nesmyslných podmínek z Bruselu).

Je samozřejmé, že žádost o grantovou podporu lze odmítnout z řady důvodů (žádost má chyby, návrh není kvalitní po odborné stránce, uživatel nezaručuje realizaci, požadovány jsou nepřiměřené finanční prostředky, peněz je málo a jsou podávány granty lepší, užitečnější atd.). K takovémuto posouzení podávaného grantu však vůbec nedošlo. Jako záminku k vyřazení grantu si ministerstvo vzalo fakt, že z grantové podpory je vyřazeno hl. město Praha (protože průměrný příjem přesahuje nějaký limit). Grant samotný je podávaný brněnským a olomouckým pracovištěm.

Za zcela samozřejmé považujeme v dnešní době všeobecnou využitelnost výsledků grantové podpory. Proti diskriminační interpretaci ministerstva se odvoláme.

Text dopisu ve formátu PDF je zde. Dokument, který přišel jako příloha e-mailu ve formátu doc (Word) byl otevřen v OpenOffice Writeru, byly odstraněny řádky na konci dopisu (adresa rektora) a uložen ve formátu pdf.

Pro snazší indexování vyhledávacími roboty jej přepisujeme i ve formátu HTML.


MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Karmelitská 7, 118 12 Praha 1

Ing. Petra Zlámalová
Vedoucí oddělení 461 odboru CERA

V Praze dne 18.12.2009
Č.j.: 23655/2009-46

Číslo výzvy: IPo - Oblast 2.2 (výzva 15)
Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0231
Název projektu: Výuka patologie pomocí hypertextových výukových materiálů a obrazových databází pro magisterské, pregraduální, doktorské i postgraduální studium

Vyřazení žádosti o finanční podporu z OP VK

Vážený pane rektore,

oznamujeme Vám, že Vaše žádost o finanční podporu byla vyřazena z dalšího hodnocení z důvodu nesplnění kritérií přijatelnosti.

Cílové skupiny nejsou v souladu se stanovenými cílovými skupinami v rámci dané výzvy:
V cílových skupinách se vyskytují studenti lékařských fakult z celé ČR, není tedy vyloučena podpora studentů v regionu hl. města Prahy, což je v rozporu s podmínkami stanovenými Výzvou.

Na finanční podporu z OP VK není právní nárok.

Pokud budete mít jakýkoli dotaz, obraťte se, prosím, na Lindnerová Markéta, mail:marketa.lindnerova@msmt.cz, tel.:234 814 261

S pozdravem

Vedoucí oddělení 461



Na rozhodnutí komise udělující granty z prostředků Evropské unie jsme reagovali následujícím dopisem:

Věc: námitka proti vyřazení žádosti o podporu v OP

ad:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 7, 118 12 Praha 1

Ing. Petra Zlámalová
Vedoucí oddělení 461 odboru CERA

Vážení,

z Vašeho dopisu vyplývá, že mnou podaný projekt


Číslo výzvy: IPo - Oblast 2.2 (výzva 15)
Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0231
Název projektu: Výuka patologie pomocí hypertextových výukových materiálů a obrazových databází pro magisterské, pregraduální, doktorské i postgraduální studium.


byl podle Vašeho sdělení vyřazen z posuzování, protože nelze vyloučit, že by studenti z Prahy mohli výsledků grantu využít.

Učebnice, jejíž příprava je předmětem grantové žádosti, měla být výsledkem spolupráce několika (mimopražských) pracovišť. Po dokončení měla být vystavena prostřednictvím sítě Internet. Veřejná přístupnost výsledné učebnice a její využití ve výuce na jiných lékařských fakultách je zásadní vlastností a zároveň přínosem projektu. Učebnici budou moci využívat studenti na různých úrovních lékařského vzdělání, bez ohledu na místo, dobu přístupu, pohlaví atd. Žádost o podporu jsem dával proto, že podobný výukový materiál bychom v současné době ve výuce velmi potřebovali.

V „Přehledu základních kritérií pro oprávněnost žadatelů a projektů“ jsou mezi podporovanými aktivitami například „Podpora tvorby týmů“, „Podpora spolupráce se zahraničními vzdělávacími a vědeckými institucemi“, „Popularizace a komunikace“, „Šíření výsledků vědy a výzkumu do praxe“ a další. Je obtížné si představit, jakým způsobem by žadatelé o podporu v těchto oblastech zaručili, že se studenti či akademiční pracovníci z Prahy (nebo ze zahraničí) k výsledkům jejich práce nedostanou.

Na pražských lékařských fakultách studují mimopražští studenti a nelze vyloučit, že studenti z Prahy studují i na fakultách mimo Prahu.

Z tohoto hlediska je Vaše zdůvodnění vyřazení grantu ještě před vlastním hodnocením grantu poněkud překvapivé.

Podle našeho názoru ze zadání grantu nikterak nevyplývá nutnost diskriminovat pražské studenty z možnosti využít výsledků grantového projektu. Naopak podobná diskriminace se jeví jednak jako technicky problematická a hlavně v situaci, ve které se pregraduální i postgraduální lékařské vzdělání dnes nachází, jako naprosto nežádoucí.

Z těchto důvodů žádáme o přehodnocení Vašeho postoje k vyřazení grantu. Věříme, že naší žádosti vyhovíte, protože výše uvedená interpretace grantové výzvy není v zájmu rozvoje výuky na VŠ, kterou má OP podpořit.

S pozdravy

doc. MUDr. Josef Feit, CSc.
Ústav patologie LF MU Brno
garant projektu
za řešitelský tým


Od ministerstva přišla následující odpověď:


INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Karmelitská 7, 118 12 Praha 1

Ing. Jiří Burgstaller, DiS.
pověřen řízením odboru implementace projektů strukturálních fondů — CERA

Na výše uvedenou námitku ministerstvo odpovídá následujícím způsobem: PDF je zde (jedná se o pdf vyrobené skanováním obrázku, takže je nelze jednoduše převést na text).

... Po důkladném prozkoumání námitky původní zamítavé stanovisko potvrzují: pražští studenti nejsou oprávněnou cílovou skupinou a nejsou vyloučeni z podpory. Studentům vysokých škol hl. města Prahy nesmí být podle pravidel OP VK poskytnuta podpora ve smyslu vzdělávání či hrazení finančních potřeb s tímto spojených, neboť by se v důsledku jednalo o podporu konkurenceschopnosti studentů pražského regionu...


Je samozřejmě pravda, že nelze vyloučit, že by pražští studenti mohli atlas používat. Jedná se o vlastnost na Internetu publikovaných materiálů. Je tedy patrné, že o skutečnou podporu studia se ministerstvu nejedná. Jak se uvádí v zaslaném dopise, na podporu není právní nárok. Na druhé straně ale je ministerstvo placeno z daní a  —  i když se jedná takzvaně o peníze Evropské unie  —  jde o peníze daňových poplatníků. Považujeme proto za důležité aspoň tímto nenápadným způsobem o práci ministerstva informovat.